NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 28 augusti, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 28 augusti, 2008
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-08-27, 19:59
Som medlem i ett mycket stort antal föreningar blir jag skrämd från vidare engagemang när jag läser ovanstående. Anledningen till att man envist håller fast vid föråldrade, starkt hierarkiska organisationsformer brukar vara att ledningen då omges av en majoritet ja-sägare som inte ifrågasätter. Det har tydligen varit fallet då de vidlyftiga, helt destruktiva ekonomiska äventyren klubbats igenom på stämmorna. Nu börjar några föreningsstyrelser ifrågasätta och det är bra, men för sent.
 
Ja, det är många fördelar med en central organisation, Ted nämner några. Men.....det är just det man ska syssla med, inte bygga monument som man inte har ekonomisk täckning för, inte åka på dyra resor till USA etc. Och framför allt - att enbart föreningar ska få ha inflytande eller yttra sig är gammaldags, eftersom man med förening menar styrelser eller kanske tom bara en person från varje förening. Och ombuden på stämmor ska ifrågasätta, vare sig de utgörs av styrelsemedlemmar eller vanliga dödliga.
 
Jag har alltid varit förvånad över allt det frivilligarbete som genomförs inom släktforskarrörelsen, men att så totalt glömma bort att föreningar består av dess medlemmar kommer säkert att leda till att färre blir intresserade av att jobba ideellt med projekt och därmed följer minskade inkomstmöjligheter för både föreningar och förbund.  
 
Med oro för förbundets framtid, för jag tror att en sådan organisation behövs men i annan form