NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2008
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2008-02-27, 14:48
Jag har gjort en snabbtitt i ett annat förbund, som jag har anknytning till, men tyvärr inte har tillgång till budgeten för (allvarlig brist naturligtvis).
 
Detta förbund har 8000 föreningsmedlemmar i 50 föreningar. Förbundsavgiften är  
50 kr/föreningsmedlem, år. Typisk föreningsmedlemsavgift är 375-425 kr/år. Förbundstidningen ingår då (prenumerationsavgift för icke medlemmar är 300 kr/år, tidskriften är en med ShF jämförbar produkt).
 
DIS har föreningsmedlemsavgiften 120 kr/år. Om man skulle lägga till ShF-prenumerationen  med 210 kr/år och 50 kr/år i st f 9 kr/år i förbundsavgift får man summan 371 kr/år. Drar man bort ShF, eftersom den är frivillig i vårt förbunds föreningar (antar jag), skulle DIS-avgiften vara 161 kr/år med 50 kr/år i förbundsavgift. Helt ovetenskapligt noterar jag att vårt förbund har en lägre avgiftsfinansiering än exemplets - i förhållande till omslutningen kan den t o m vara mycket lägre.
 
Lägg märke till att jag inte rekommenderar en motsvarande höjning av förbundsavgiften - jag vill bara försöka belysa ett förhållande.
 
Någon kanske kan inspireras till att ta fram ett bättre dokumenterat exempel ?