NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 april, 2008
Skrivet av: Bengt Isacsson skrivet 2008-02-27, 14:34
Föreningarna har ju bildat förbundet för att underlätta medlemmarnas släktforskning. Det kan ju göras på olika sätt. Det sätt som har gällt här är ju att förbundet har - med medlemmarnas arbetsinsatser - producerat CD-skivor som sedan medlemmar får köpa tillbaka. Förbundsstyrelserna kan ju inte lastas för detta utan det är de föreningsaktiva - i huvudsak - som har bestämt förbundsavgiftens storlek. Det är att visa förakt enligt min mening.  
 
Min idé är att förbundet skall samla alla sina databaser/material och också förhandla med de föreningar som har givit ut material  så att även dessa kan samlas i en databas som också ställs till alla medlemmars förfogande utan kostnad. Att förbundsavgiften då måste höjas för att förbundet ska kunna ägna sig åt att också vara medlemsnyttigt är väl en självklarhet.
 
Att föreningarna borde skämmas baserar jag på att ingen verkar ha anlagt ett helhetsperspektiv på släktforskningsproblematiken.
 
För att ta mig själv som exempel kan jag nämna att jag har ett 10-tal CD-skivor, varav jag endast köpt en enda och den är inte utgiven av förbundet, resten har jag fått vid högtidsdagar. Om jag skulle ha köpt allihopa själv skulle de nog kostat mig 3500-4500 kronor.  
 
Hur många av förbundets medlemmar sitter inte därhemma och har gjort ungefär detsamma. Att då istället höja förbundsavgiften till 30 eller 40 kronor per medlem och år är väl ganska modest.
 
Om du Magnus känner dig förolämpad kanske det beror på att du inte har tänkt till ordentligt. Jag har egentligen inget ont att säga om lokalföreningarna och framför allt inte om deras lokala arbete det görs som du säger med bravur. Det är mest de föreningsaktiva jag inte tycker har gjort sig en bild av helheten.  
 
Jag förespråkar ett litet effektivt förbunskontor vars huvuduppgift ska vara att ta fram det material som behövs för en lyckosam släktforskning för varje enskild medlem. Något glassigt förbund skulle det aldrig bli tal om om jag fick bestämma. Några intäkter genom försäljning av material till medlemmarna skulle inte vara aktuellt - annat än till självkostnadspris för ex.vis CD-skivor.
 
Medan jag skrev det här så skickade Anders in ett inlägg. Jag förstår självklart invändningarna om lokal fokus - men - det är ytterligt få i det här landet som har förmånen att få födas, leva och dö på en och samma ort. Så den lokala förankringen finns inte hos dem/oss. Jag vet ju också att släktforskningen i mångt och mycket har gemensamma intressen med Hembygdsrörelsen men jag ser det hela strikt ur släktforskningssynpunkt. Även om de flesta i de lokala föreningarna vill att det ska satsas lokalt så kommer man för eller senare att behöva andra och mer centralt belägna källor. Källor som med tiden kommer att bli avgiftsbelagda i större utsträckning än idag.
 
För att kunna lösa frågan om medlemsskap i flera föreningar finns det väl också bot för det - exempelvis kan man ha differentierad avgift även om det inte är optimalt.
 
För att uppta alltför stort utrymme här på forumet vill jag bara säga att mitt förslag egentligen bara är följande: Vid förbundsstämman senare i år hoppas jag att någon har skrivit en motion om  
 
att stämman utser en arbetsgrupp som får i uppdrag att genomföra ett rådslag om förbundets framtida inriktning.
 
Jag hoppas att en sådan motion skulle antas. Trots allt är det ju en fåga som berör alla föreningar och alla enskilda medlemmar.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 27 februari, 2008)