NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2008
Skrivet av: Bengt Isacsson skrivet 2008-02-11, 12:34
Jag har väl kommit till ungefär samma slutsats Håkan redovisar.
 
Först ska jag säga att jag inte har någon större erfarenhet av hur Släktforskarförbundet och dess medlemsföreningar arbetar och heller ingen historia att titta tillbaka på så jag kan inte delta i debatten om varför det blev som det blev. Så jag kikar lite på framtiden i ställlet.
 
Jag anser att ett förbund ska ägna sina krafter till medlemmarnas bästa och inte vara tvungen att bedriva affärsverksamhet gentemot dem vilket görs idag. Dessutom ofta ett material som medlemmarna själva har varit med om att ta fram.  
 
Jag håller alltså med Ted Rosvall om att det inte är rimligt att ett förbund ska leva på produktion av CD-skivor och sådant - däremot kan man ju faktiskt sälja sådana produkter externt - och det dyrt.
 
Om förbundet hade 7 miljoner i kassan 2002/2003 (vilket är ett högst rimligt belopp) så kan man ju då fundera på om Förbundet sovit sig igenom ett antal år före det eller om man hade intäkter på egna produkter. Om det senare alternativet gäller är det skrämmande eftersom det troligtvis är medlemmarna, enskilt, som betalat kalaset.
 
Så istället för att hålla på med sådan affärsverksamhet skall förbundsavgiften vara så pass hög att de databaser och annat material förbundet förfogar över/tar fram finnas tillgängliga för medlemmarna på nätet. Utan kostnad. Det är min grundfilosofi om medlemsnyttan men jag är ju medveten om att det inte i alla lägen kan genomföras. Det finns ju faktorer som man inte råder över. Men först måste alla eventuella lik i garderoben vädras ut.