NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 19 februari, 2008
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-02-10, 13:40
Några resultat av emigrantresorna som hade varit förnämliga om man jobbat för det:
Rabatt på släktforskarsajter, t ex Ancestry för medlemmar i Förbundet
 
Kontakt med och möjlighet att abonnera på andra nätbaserade arkiv, t ex tidningar, obituaries etc. ProQuest-prenumeration för förbundets medlemmar. Tillgång till nätupplaga av t ex Swedish-American Genealogist. Alltså, i princip samma uppbyggnad som de svenska universitetsbiblioteken har för tidskrifter och databaser idag. Jag kan komma åt 16 000 vetenskapliga tidskrifter via mitt universitetsabonnemang. De är inte gratis, men betalas av en solidarisk avgift från alla institutioner.
 
Kontaktlistor för olika delar av USA, samlade på ett ställe med vidtalade lokalföreningar, personer etc som man kan kontakta vid förfrågningar. Samlad tillgång till arkiv etc i USA.
 
Man kunde t ex byggt upp en del av ett fungerande Rötter där man mot avgift (ja - allt kan inte vara gratis!) kunde få tillgång till amerikanska sajter. Med goda avtal borde det kunna fungera.
 
Jag tror däremot inte på att AF ska vara en medlemsförmån, av delvis samma skäl som Bengt framför själv, delvis pga PR-vinsten med AF. Någonstans måste vi ha en öppen port in i släktforskarvärlden, inte minst Internet-explosionen kräver det. Man kan släktforska själv, utan föreningsengagemang. Ett föreningsmedlemskap måste ge mer på sikt, när det gäller social samvaro och forskningsutbyte. Där är mer avancerade databaser och ovanstående typer av abonnemang som förmåner betydligt mer attraktiva.