NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2008
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-01-29, 18:56
Jo det finns de som utnyttjar AF lite för mycket för att få information från källor som de kunde köpa själva. Men det är inte så många (jag har kollat), en hel del upptäcker däremot hur bra CD och andra källor kan vara, eller får vetskap om källor som de inte tidigare kände till, och köper egna. Tror inte det minskar om man har avgift eller medlemstvång, det är i lika hög grad medlemmar som drar höga växlar på andras abonnemang. Har man betalt sin avgift på 100 kr kan man tycka att man har rätt att utnyttja AF istället för att skaffa egna CD etc. Valuta för pengarna är ett mycket starkt incitament för de flesta. Däremot säger många olika informanter att utnttjandet av datasalar, forskarstugor och arkiv minskar kraftigt. Troligen beror det på att många har egna möjligheter, precis som jag sa gäller det inte alla, men frågan är hur mycket man ska betala för deras tillgång som med nödvändighet blir geografiskt begränsad, så är det med allt här i samhället. Det kostar ännu mer att subventionera datasalar för några få än att driva AF för en stor publik. Det är nätet och elektroniska media som är framtiden i mycket kunskapssökning oavsett vad man kan tycka om det.  
 
Fö kostar det att åka till datasalar också, att åka från Uppsala till Sundbyberg kostar t ex 210 kronor för oss utbölingar från förorten.  Med en avgift som du föreslår blir det än mindre attraktivt och kostnaden för ett abonnemang blir lättare att föredra. De flesta är heller inte daglediga. Arkivresor är inte billiga, har man ett landsarkiv i närheten (det har jag) så kan man ge sig på att den egna släkten inte finns i det arkivet. Biblioteken har på många håll skurit ner på service till släktforskare, ibland av ekonomiska skäl men ofta pga minskat nyttjande.
 
Ett framtidseminarium där man försöker komma fram till en modern inriktning kanske skulle vara bra. Släktforskning har aldrig varit mer populär än nu, hur ser vi till att engagera alla nya inresserade? Jag är inte så säker på att verksamheten är optimal idag.