NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 05 februari, 2008
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-01-29, 18:09
När det gäller AF och avgift har vi olika syn. Jag ser AF som en rekryterings- och PR-verksamhet och då ska det vara gratis för att locka nya medlemmar som sedan kan bidra till att verksamheten växer, både lokalt och rikstäckande. Med medlemskrav så blir det lätt ett forum för inbördes beundran (jag har hört röster som anser att det är det de vill ha också, tyvärr). Där anser jag alltså att annan verksamhet ska subventionera forumet, som inte är så dyrt att driva. Däremot kan andra, framtida databaser avgiftsfinansieras. Liksom finesser utöver basen.
 
För oss på bondvischan är alla förorter lika med Stockholm. Jag håller med om att man kan ha avgift på nyttjande av forskarsal, men frågan är hur många som vill använda den då. Kostnaderna bör täckas till fullo. Numera har de flesta (dock inte alla) abonnemang hemma till avsevärda kostnader och att då betala en gång till kan vara oattraktivt. Som Bengt skriver, föredrar också många att sitta hemma av hänsyn till familj eller annat. Släktforskning är dessutom en utmärkt verksamhet för många med handikapp numera när man kan göra en hel del från hemmet.