NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2008
Skrivet av: Bengt Isacsson skrivet 2008-01-24, 09:06
Jovisst är jag medveten om att det finns riksföreningar som är medlemmar men även riksföreningarna består av människor av kött och blod.  
 
Som jag ser det har i stort sett alla enskilda medlemmar oavsett föreningstillhörighet ungefär samma intresse. Undantag finns naturligtvis men det tror jag i så fall är en förening som är specialinriktad.  
 
Jag ska villigt erkänna att jag inte har varit särskilt aktiv inom min egen förening eftersom jag mest har varit medlem pga att jag har en släkting som är aktiv där. Dock har jag nu anmält mig som medlem i DIS också.
 
Min ingång till den här diskussionen har endast varit en fundering från Chris sida om tillståndet i förbundets ekonomi.  
 
För mig framstår det som viktigt att alla släktforskare (helst) ska ha ett gemensamt förbund som driver gemensamma frågor.
 
För att på ett trovärdigt sätt kunna driva sådana här frågor krävs naturligtvis att det finns en enighet inom förbundet och att förbundet har en stadig ekonomi.
 
Den ekonomiska situationen verkar vara skakig även om den senaste rapporten jag sett pekar på ett litet plus. Eftersom jag inte har någon ingående kunskap om varken om förbundet, dess egentliga ekonomi eller förbundsverksamhet blir det svårt att peka på något som borde göras. Efter vad jag förstår har förbundet under senare år dränerats på 4-5 MKR så verkar det som om kon är ute på isen men att hon fortfarande bottnar. Dessutom verkar likviditeten bli ett stort problem inom den närmaste framtiden.
 
Mina förslag är därför:
 
1/ Att man öppnar för möjligheten till enskilt medlemskap. Formerna för ett sådant medlemskap måste också fastställas.
2/ Att förbundsstyrelsen vädjar till medlemsorganisationerna om ett kapitaltillskott om 3-5 kr per medlem.
3/ Att förbundsstyrelsemedlemmarna avstår sitt styrelsearvode för 2008.
4/ Att samtliga immateriella tillgångar överflyttas till en särskild organisation som är fristående från förbundet. (Exempelvis en förening som bildas av medlemsorganisationerna).
 
Ett enskilt medlemskap kan ju också vara grunden för tillgång till förbundets databaser men ett sådant medlemskap bör kombineras med kravet om att också vara medlem i någon av de föreningar som ingår i förbundet.