NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 27 januari, 2008
Skrivet av: Bengt Isacsson skrivet 2008-01-23, 19:15
Efter den ekonomiska delrapporten, om än summarisk, som finns i Angeläget Nr 3/07, ser det väl inte ut som om det är en riktigt akut ekonomisk situation även om läget börjar bli kritiskt eftersom förbundet har långsiktiga åtaganden som personal och lokaler att ta hänsyn till. Dock saknas posten ”Sajter” och ”IT-kostnader” men de kanske är inbakade i ”Övriga externa kostnader”.
 
Vad gäller framtiden så ansluter jag mig till ståndpunkten att ett förbund måste finnas och som driver för lokalföreningarna gemensamma frågor och för släktforskarrörelsen i övrigt viktiga frågor.  
 
För att snabbare kunna lösa den situation förbundet befinner sig i dag kan åtminstone jag tänka mig att man beslutar om att möjliggöra ett direktmedlemskap för enskilda personer.  
 
Enligt min mening så gynnar inte ett avgiftsbeläggande av databaser och annat material släktforskarrörelsen som till absoluta majoriteten består av oss amatörforskare.
 
AF är ju den bästa rekryteringsbasen för nya släktforskare så den ska vi vara rädd om. En avgiftbeläggning av AF ger mig dåliga vibbar då jag genast kommer att tänka på hur man jobbar i USA. Dåliga exempel ska man inte ta efter även om man idag kan se några aktörer vill göra sig en slant även här i Sverige.  
 
Dessutom borde väl ett Släktforskarförbund ägna stor kraft åt att förhindra (väcka opinion mot) att Staten ska ta betalt för våra egna dokument i arkiven. Att tillgängliggöra dokumenten digitalt spar ju in en hel del tid på arkiven och tid är ju pengar sägs det.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 23 januari, 2008)