NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 07 oktober, 2012
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2012-10-06, 09:34
Vad gäller bynamnen har man redan sedan ett antal år döpt om dem och lagt församlingsnamnet före, så Rödsta blev Resele-Rödsta, åtminstone hos Lantmäteriet. Det är ett fullbordat faktum som är svårt att göra något åt, men naturligtvis irriterande, eftersom en sökning på det gamla namnet i vissa lägen inte ger den önskade träffen. Dessutom har ju inte alla byar i Resele det förledet utan bara de som har samma namn som någon annan i kommunen. Det blir således en underlig sortering om man ska förteckna dem i bokstavsordning.
 
Hos fokbokföringen är dock fortfarande det gamla namnet gällande, med husnumret tillagt, åtminstone om postadressen skiljer mellan de lika bynamnen. Man kan alltså i Ratsit få fram alla som bor i en viss by genom att söka på den.
 
Inge! Intressant med ditt påstående att man flyttat på socknar. Kan du ge ett exempel? Och att det skulle bli rationellare med kommun som minsta enhet har jag mycket svårt att förstå. Själv bor jag i Stockholm och är född här, med nu bortåt 900.000 invånare. Född i Stockholm är det nog många som svurit över i sin forskning, så det hoppas jag verkligen vi slipper i framtiden. Sen är det väl lite väl optimistiskt att tro att Skatteverket skulle få pengar över till att göra register som skulle gynna oss släktforskare.