NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2012
Skrivet av: Mats Ahlgren skrivet 2012-06-14, 21:35
Rätt Helene.
 
Jag har också fått svar från kansliet, eftersom det tog tid innan det kom något här på förbundsforum, så kände jag mig tvungen att ta upp tid med ett mail.
 
Det var ett klart besked, fleranvändarlicenser köpta till Begravda i Sverige gäller inte för nästa version av Begravda i Sverige, benämnd Begravda i Sverige 2. Orsaken är att Begravda i Sverige 2 anses vara en helt ny produkt.
 
Jag är tacksam för det raka beskedet, men tycker det är ett felakatigt beslut. Det är inte en ny produkt, det är en uppgradering av den befintliga skivan med delvis ny information. Jag tycker att de föreningar som köpt fleranvändarlicens till Begravda i Sverige ska kunna nyttja dessa även till uppgraderingen (men skaffa den nya skivan)
 
I de flesta andra sammanhang, där det finns proffesionalism, erbjuds de som innehar en licens när det kommer en uppgradering att köpa densamma till ett reducerat pris. Så gör inte Släktforskarförbundet, istället ser vi att just nu tar man fullt pris för den äldre versionen och man marknadsför fleranvändarlicenser till fullpris, som i princip blir värdelösa inom en mycket kort tid. Någon rabatt vid anskaffning av den nya versionen (jag är ledsen men kan inte se att det är en ny produkt) förutskickas inte, utan föreningar och andra ska glatt betala en gång till för en liknande vara.
 
Kanske dags att fundera på vem som lurar vem i detta spel.