NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2012

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 september, 2012
Skrivet av: Carl Szabad skrivet 2012-02-14, 07:42
Stefan! För de senast registrerade rotarna har arbetet med att anpassa dem till skivans databasformat prioriterats. De kommer sedermera även upp på stadsarkivets hemsida och det avser de rotar du nämnde. Anpasssing i databasen till att koppla till bilder från matriklarna infördes för ett par år sen och därför finns ytterligare några rotar som har direktingång dit.
 
DVD ska läsas DVD-rom. Det finns alltså inga filmklipp på den här skivan, som det gör på Gamla stan och Kungsholmen.
 
Den här typen av koppling mellan stadsarkivet och förbundet är inget nytt. Även arbetet med Kungsholmen-skivan kunde snabbas upp och förbättras tack vare ett ekonomiskt samarbete.
 
Jag vill också särskilt påpeka att Rotemansskivan inte alls ersätter de tidigare skivorna från stadsarkivet. Det är bara en liten del av innehållet på dem som avser rotemansdatabasen. Det finns många tusen bilder och rikligt med kartor och filmklipp som är väl så intressant för den som vill ge en bakgrund till de personer man hittar i databasen.
 
Jag kan inte svara på varför just kartor så ofta har fransk text, men jag har också noterat det.