NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 september, 2010
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2010-03-16, 08:54
Måste säga att jag tycker att både Tord och Björn intar orimliga ståndpunkter.  
 
Jag tycker å ena sidan det är självklart att Sveriges Släktforskarförbund skall ha bredast möjliga sortiment vad gäller genealogisk litteratur mfl produkter som är av intresse för släktforskare. Bokhandeln blir en ingång till många olika hjälpmedel och därmed i sig ett hjälpmedel för nya släktforskare som därmed får  en översikt över vad som finns att tillgå. Att enkelt kunna köpa allt på ett ställe måste rimligen också  ha ett värde för kunderna även om det blir dyrare. Om jag dessutom måste köpa något som finns i Rötterbokhandeln men inte hos de stora blir merkostnaden i form av porto etc försumbar. Att ta bort enskilda produkter bara för att någon annan säljer dem billigare är därför orimligt enligt min uppfattning.
 
Å andra sidan är det orimligt att kräva att släktforskare (vilka de än må vara)  skulle känna någon särskild lojalitet med Sveriges Släktforskarförbund och dess bokhandel så att man  bara köper därifrån oavsett vad det kostar. Ojust gentemot den som har begränsade medel att lägga på släktforskning. Inte heller är det rimligt att man från förbundet förväntar sig att enskilda inte skall informera om  att man faktiskt kan köpa enskilda produkter billigare på andra håll.