NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2010-02-14, 23:36
När man källhänvisar bör man vara intelligent.
 
För att ta ett exempel: Om jag i en diskussion om Valla, Bohuslän skriver: Sven Olsson är född 1774-04-14 i Uteby enligt födelseboken. så kan var och en med elementär lokalkännedom lista ut att det är Uteby i Valla han är född i, och tar man sedan en titt på vilka källor som finns så förstår man att man bör titta i Valla C:2. För egen del vet jag att denna födelsebok är pedagogiskt uppställd med födslarna i god kronologisk ordning; alltså är det i detta fall inte nödvändigt att ange sida. Åtminstone brukar jag kunna hitta fram till en uppgift ganska snabbt i välorganiserade böcker.
 
Om vi däremot antar att Sven flyttat till Istorp i Västergötland så skulle jag nog specificera orten så att det framgick att det var Uteby i Valla, Bohuslän.
 
Så långt de enkla fallen.
 
Om jag däremot skulle arbeta med att spåra Svens eventuella flyttningar genom landet så skulle jag nog ange mer specifika källor, som att han i Istorp AI:X, s 111 uppges vara född på Tjörn, och att jag därför kunnat spåra honom. Och om jag läst en flyttatest så skulle jag nog ange vilket nummer denna har. Däremot är jag nyfiken på hur Sven skulle ställa sig om attesterna var onumrerade i en volym?
 
Med andra ord, ju klurigare och mindre självklart det är att få tag på källan eller källorna som en uppgift bygger på, desto mer bör man ange.