NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2010-02-12, 08:38
Angående Bengt-Görans synpunkt på min vedhuggning var det jag skrev bara ett lite skämtsamt exempel på tidsbesparing resp. -slöseri. Detta skulle väl närmast vara en liknelse, vilket framgår av det som stod där.
 
F.ö. undrar jag om det verkligen räcker med att ange att en person är född t.ex. 1 april 1895 i Torsby? Det finns ju ett  
1. Torsby i nuvarande Västra Götalands län nämligen Torsby (O), Kungälvs kommun, dåvarande Göteborgs- och Bohus län.
2. Tätorten Torsby, Fryksände (S), Torsby kommun, Värmland.
3. Fryksände socken, Torsby kommun, Värmland
4. Byn/hemmanet Torsby, Sunne socken (S), Sunne kommun, Värmland.
 
Vad gäller synen på källhänvisningar, se de citat av Bo Nordenfors resp. Maud Svensson (Mausve) som står i mina inlägg från 10/2-2010 08:31 resp. 11/2-2010 08:09.
 
Jag tycker mig märka i denna diskussion att detta inte skulle vara någon särskilt angelägen fråga för släkt- och hembygdsforskare och inte heller för de moderatorer som här skriver under eget namn.
 
Till Eivor skulle jag vilja ställa en fråga.
Du skriver i ditt inlägg 9 februari 2010 - 12:03            
 
--------------------------------------------------------------------------------
Det är ju frivilligt om man vill hjälpa någon med frågor.  
 
Man kan inte få allting serverat på ett silverfat, Sten.  
Lite jobb får man nog göra själv.  
 
Skall det inte i slutändan vara obligatoriskt med urklipp från sidan också.?  
Stens eviga inläggom källor tar bort lusten att svara och kan avskräcka många nya användare.  
 
Hälsn. Eivor
 
1. Det är ju frivilligt om man vill hjälpa någon med frågor.
Jag har aldrig påstått något annat. Vad jag menar är att om jag t.ex. ställer en fråga om en av mina anfäder på detta Forum förefaller det åtminstone för mig ganska självklart att jag då också lämnar vägledning om var jag har fått uppgiften ifrån för att underlätta för t.ex. dig att svara på min fråga utan att du ska behöva göra hela det arbete jag redan gjort.
 
2. Man kan inte få allting serverat på ett silverfat, Sten. Lite jobb får man nog göra själv.
Är det inte precis det man gör om man som i en visa om en som jagade räv frågar andra om var räven finns i stället för att själv leta upp den?  
Om du har upplysningar jag eller någon annan kan vara intresserade av, finns det väl ingen anledning av att tjyvhålla på dessa enbart för att du tycker att vi ska göra ditt jobb?
 
3. Skall det inte i slutändan vara obligatoriskt med urklipp från sidan också.?
Angående detta med urklipp har jag aldrig menat att det skulle vara obligatoriskt. Möjligen kan man servera en bild på t.ex. en sida vid tveksamheter och där någon annan kommer med ett påstående man tycker är orimligt eller t.ex. felciterar ett inlägg.
 
4. Stens eviga inläggom källor tar bort lusten att svara och kan avskräcka många nya användare.
Här skulle jag vilja bemöta detta genom att fråga dig om du på allvar menar att nya användare inte skulle kunna få lite mer kött på benen ifall de inte från början får dela med sig av din kunskap och får se hur du lägger upp din forskning?
 
Anta att man bokar plats på ett arkiv för att göra en utredning om en person. På slutet av dagen upptäcker du att den person du sökt på är född på fel ställe och har fel födelseår, enbart därför att du inte gjort någon källnotering i anteckningarna. Hur går man då tillväga? Man har ju då slösat bort en dag p.g.a. att man inte skrivit upp varifrån uppgifterna kom.
 
Jag har snarare tyckt mig märka att de som är ganska nya ofta tycker det är bra med tips i sådana här frågor om källhänvisningar.
 
Michael.  
Vad gäller ditt senaste inlägg hänvisar jag till vad du tidigare skrivit om hur man bör skriva källhänvisningar.
 
Sedan ett citat från Michaels inlägg här ovan.
Reglerna har ändrats över åren och var inte lika tydliga tidigare. Bara av det skälet bör man inte rota i inlägg som skrivits under de gamla reglrna. Men även om det gäller äldre inlägg anser jag inte att man bör rota i dem av rent praktiska skäl.
 
En annan sak gäller inflödet av nya frågor/diskussioner.
 
 
Här ett citat från ett av mina tidigare inlägg.
Postat måndagen 14 september 2009 - 20:48            
 
--------------------------------------------------------------------------------
Jag kan hålla med om att det kan vara besvärligt för moderatorn att ge sig på flera år gamla inlägg, men likväl bör man väl se till att t.ex. de frågor och svar som förekommer i en diskussion och då framförallt de diskussioner som förekommer i år, antingen det är på Läshjälp eller någon annanstans på Anbytarforum innehåller en källhänvisning så att en lämnad uppgift kan kontrolleras utan att någon behöver göra en massa onödigt arbete.  
 
Mvh/Sten Magnusson  
 
(Meddelandet ändrat av viking 2009-09-14 20:52)
 
 
Som kommentar till det jag skrev här ovan verkar det som sagt var inte som om det är någon speciell moderering på Anbytarforum vad gäller ens nya diskussioner ifall källhänvisningar utelämnas. sedan årsskiftet 2008/2009.
 
Mvh/Sten Magnusson