NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2010-02-11, 11:17
Huruvida man skall ange källor eller inte på AF är en icke-fråga. Det framgår av ordningsreglerna att man skall göra det och av dessa framgår också en rad exempel på hur man kan ange källor. Av  dessa exempel framgår också att  det inte finns  krav på någon särskild formalism kring källangivelserna. Sedan kan man alltid diskutera vad som är en bra källangivelse.
 
Att (som användare) fråga efter källangivelser enbart därför att dessa saknas anser jag är helt onödigt. Som någon skrivit ovan blir det lätt en otrevlig stämning.  Om någon användare  systematiskt bryter mot denna regel meddela istället moderatorn eller anbytarvärden. Det är de som skall se till att reglerna följs.
 
Om man däremot tex har ett intresse i det frågan handlar om eller tex om man har något att bidra med i diskussionen och därför behöver källangivelsen är  det enligt min uppfattning självklart att man skall kunna fråga efter den.  
 
Att moderatorna skulle gräva i gamla inlägg för att korrigera bristande källangivelser bara för att dessa är bristande faller på sin egen orimlighet. Det finns det ingen som har tid med. Det finns heller inget behov enligt min uppfattning då Anbytarforum  inte har karaktären av ett wikipedia där ett sådan förfarande skulle vara naturligt.