NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 april, 2010
Skrivet av: Jan-Erik Björk skrivet 2010-02-11, 11:05
Hej alla forskare
 
Alla som ställer och svarar på frågor här i Anbytarforum gör sitt bästa. Det är en utgångspunkt som vi ska ha oss forskare emellan. Men ibland kan det bli fel. Det gör alla sig skyldiga till. Både erfarna och nybörjare. Men det bör man kunna ta med humor och ödmjukhet.  
 
När det gäller källhänvisning, vill jag mena från egen erfarenhet, att det oftast är tillräckligt att ange källans beteckning eller liknande. Är det fråga om originalkälla, exempelvis kyrkböcker, bör t ex Äppelbo C:1 eller Nås LI:4 kunna anges plus den aktuella uppgiften/notisen från källan ifråga. Är det en dombok bör i varje fall anges år och slag av ting, exempelvis Äppelbo dombok ht 1706 mål 11. Är det en CD-skiva bör man ange detta esv. Om man har tillgång till sidnummer, eventuell annan  nummerbeteckning eller liknande är detta bra och ger ett mervärde. Men jag tycker inte att avsaknad av sidbeteckning eller närmare angivelse av uppgiften i källan ska avhålla någon från att besvara frågan. Då skulle många uppgifter aldrig bli kända för andra forskare. Och det är inte meningen som jag ser det.
 
Vänliga forskarhälsningar
Jan-Erik Björk