NULL Skriv ut sidan - Anbytarforum, källhänvisningar

Anbytarforum

Titel: Anbytarforum, källhänvisningar
Skrivet av: Moderator Övriga ämnen skrivet 2010-04-16, 07:50
Sten,
 
Att ange källor är en självklarhet och om man inte gör det är det en sak för moderatorn. Enskilda användare skall inte leka ordningsmän.  
Detta har meddelats offentligt och privat till dig tidigare.  Redan 13 september skrev  Moderator Källor följande i : Jag vill även påpeka att vi moderatorer önskar att om användare noterar felaktigheter så istället för att själva kommentera det i ett inlägg, ta kontakt med respektive moderator eller anbytarvärden. Det blir lätt en otrevlig stämning om användare tillrättavisar varandra sinsemellan.
 
Att i en enstaka diskussion fråga efter källan när man tror sig ha något att tillföra en diskussionen (exempelvis för att man själv har uppgifter som strida mot det som påstås) är något helt naturligt.  
 
Att som enskild användare systematiskt gå in i gamla diskussioner för att fråga efter källor bara därför att dessa saknas eller är bristfälligt angivna är inte acceptabelt. Rent formellt skulle jag vilja hävda att det i det enskilda fallet bryter mot regeln Svara inte i onödan och om man upprepar detta dessutom möjligen mot Var alltid artig och vänlig eftersom det visar på bristande hänsyn och respekt. Om något skall göras (vilket inte är självklart) är det en fråga för respektive moderator.
 
Jag vill också klargöra att det inte finns något krav på hur källhänvisningar skall utformas, bara rekommendationer om detta.  Om man inte tycker att GID-nummer är en tillräcklig källhänvisning (vilket vi är många som gör), finns det dock ingen anledning vare sig för dig eller någon annan användare att gå in och påpeka detta för den som bara använder GID-nummer eftersom detta redan framgår av de rekommendationer för källhänvisningarnas utformning som finns i ordningsreglerna.