NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2013
Skrivet av: Lars-Åke Johansson skrivet 2013-01-04, 23:59
Moderator Södermanland----Du har alltså på eget initiativ modererat Läshjälp-frågor för dina  landskap.  (Södermanland helt klart, vad jag kan se). Detta är ett FANTASTISKT FINT arbete du utfört, helt EXEMPLARISKT, överkurs!!. Du har stött på och tagit tag i alla dom problem som jag också konstaterat med röriga rubriker i form av en fråga, GID-nummer, m.m.  
 
Sverige består av 27 landskap, inräknat Stockholm, Göteborg, enligt Moderatorlistan. Det är bara synd att dessa övriga landskaps Läshjälps-inlägg inte blivit ”städade” på det exemplariska sätt som för Södermanland. Det är ju tyvärr för att moderatortjänsten för Läshjälp alltid varit vakant.
 
Jonas Magnusson---Du skriver om ”det nya forumet”. Jag har sett att Släktforskarförbundets ordförande under Släktforskardagarna 2012 i en intervju sade att ”ett nytt Anbytarforum skall sjösättas under 2013.” Jag har tidigare här frågat om det finns planer på förändringar för Anbytarforum, men ej fått något konkret svar. Men då är det tydligen ”något på gång” ändå. Ser med stort intresse fram emot fortsättningen!
 
Leif Gson Nygård---Intressanta synpunkter och förslag, speciellt om förslaget att radera kortvarigt intressanta inlägg. Ordet ”Radera” har tydligen blivit tabubelagt av skribenter här.
 
Någon tidigare skribent har klagat på att en viss socken i Småland hade oerhört många inlägg, vilket gjorde att vederbörande ej gav sig ikast med att plöja igenom denna digra flod av inlägg fastän han hade intresse av orten ifråga.  
 
Man kan konstatera av det statistiska materialet av inlägg här på AF så toppar och utskiljer sig Småland av alla landskap med 99 624 inlägg  (Landskap-Socken) + 18 872 inlägg under Läshjälp-Småland, följt av Skåne. I Småland toppar Torsås socken med 1985 inlägg. Varför är nu smålänningar det mest släktforskande släktet kan man ju undra?
 
Det kommer ju alltid att finnas socknar med jättestort antal släktforskarinlägg.  Överblickbarheten över alla dessa inlägg kommer att vara problematisk. Har någon här på AF någon god idé hur man skall förbättra denna överblickbarhet framöver frågas?
 
Hälsningar Lars-Åke J