NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2013
Skrivet av: Leif Gson Nygård skrivet 2013-01-04, 18:25
Jag har svårt att förstå den här diskussionen om Läshjälp.
 
Från allra första början som vän av Rötter har jag uppfattat att vi under den här rubriken ska kunna ställa frågor om/hjälp att tyda enskilda ord, meningar, stycken, notiser ur diverse källor - främst kyrkoarkiv - för att därigenom kunna komma vidare i släktforskningen.
 
Det har funktionen av ett plank för en enskild släktforskare med ett specifikt problem från ett visst geografiskt område. Ämnet är därmed först och främst intressant för den släktforskare - förutom den som ställt frågan - som är skicklig att läsa gammal text, känner sig mana att hjälpa till och kanske har anor i de område frågan gäller. Det har således inget intresse för släktforskare i allmänhet. Så har jag hela tiden uppfattat rubriken.
 
Och under rubriken står inte heller någonting om att Läshjälp utgör en del av socken- eller landskapsdiskussionerna utan följande:
 
Välkommen till Läshjälp. Har du ett ord eller en text i ett gammalt dokument som du behöver hjälp med att läsa? Skicka upp en bild på dokumentet här, kanske kan någon hjälpa dig att tolka vad som står där.[...].
 
Givetvis kan man här även fråga efter ett ord eller namn i en viss volym fast man inte kan skicka in någon bild, bara man då noggrant anger exakt var uppgifterna finns. Men det bästa är naturligtvis om man kan få in en bild på problemet.

 
Om det är så att anstiftaren från början har avsett att ämnen under Läshjälp har ett stort allmänintresse och ska ses som en del av socken- och landskapsdiskussionerna, skulle detta framgå i förklaringen till rubriken, men det gör det inte.
 
Om de menar att så numera är fallet måste texten i förklaringen ändras. För då är det värdefullt att bevara dessa frågor, då har det betydelse hur och var stoffet lagras. Och då har den här diskussionen relevans.
 
Men om Läshjälp ska fungera enligt nuvarande rubriksättning med underliggande förklaring, har det inget värde att spara dessa frågor - ofta frågor med kortare svar och kommentarer till dessa svar samt ett kortare efterföljande meningsutbyte - i tid och evighet. Då skulle det räcka att bevara dessa i kanske 5 år, sedan radera ämnet.  
 
Jag har hjälpt till med lösningar och tolkningar av ord vid åtskilliga tillfällen och har inga som helt problem med att detta skulle komma att raderas.