NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2013

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 06 januari, 2013
Skrivet av: Lars-Åke Johansson skrivet 2013-01-02, 20:11
Förslag: RADERA ALLA INLÄGG EFTER 5 ÅR I ANBYTARFORUM, åtminstone till att börja med ( undantag Gamla bilder.)
 
Motivering  1: Ordningsregel (nr 7) följs inte
.   Innan du skriver en fråga på forumet - sök igenom Anbytarforum och Rötter efter svaret på frågan. Svaret på din fråga kanske redan finns!  
Nu har Anbytarforum blivit så stort (på väg mot 2 miljoner inlägg) så ingen orkar ens läsa igenom alla inlägg med anknytning till frågeställarens eget intresse.
Om någon trots allt ger sig på att leta i gammalt arkivmaterial så blir vederbörande besviken för chansen att finna svaret på frågan är mikroskopisk liten.
 
Motivering 2: Risken för dubbelarbete, - att en frågeställare/uppdragsgivare begär hjälp i sin släktforskning och där svaret på uppgiften kanske utarbetades 2005 och ligger väl inbäddat och svårfunnet i AF:s digra arkiv - är väl inte ”hela världen”. Denna ”risk” är också mikroskopisk liten.  
Det finns gott om släktforskare, såväl nybörjare som högt kvalificerade, som är villiga att åta sig dessa uppdrag.
 
Motivering 3: Det måste vara uppdragsgivarens/frågeställarens ansvar att ta hand om det utarbetade svaret på det utlagda släktforskningsproblemet. Man kan väl förvänta sig att uppdagsgivaren kompletterar levnadshistorien om den eftersökta personen i sitt släktträd med de av en entusiastisk och kunnig släktforskare här på Anbytarforum framtagna resultaten.
När jag själv här på Anbytarforum har sökt hjälp i min egen släktforskning kopierar jag alltid över det erhållna svaret till min egen hårddisk. Därmed kan alla mina utlagda och besvarade släktforskningsinlägg raderas från AF. AF skall således fråntas ansvaret att arkivera detta material. Detta bör kunna göras för allas släktforskningsuppdrag.
 
Om en släktforskare tror sig ha gemensamma släktingar med en annan släktforskare så rekommenderar jag släktforskarsajter, där man kan söka sina egna släktingar i andra personers släktträd alternativt att söka på dessa personers hemsida med hans/hennes släktträd. Jag har själv med stor framgång hittat många av ”mina” släktingar i andra personers släktträd/hemsidor på detta sätt.  
Detta gör ytterligare en anledning att radera i AF:s digra arkiv.
 
Hälsningar Lars-Åke J.