NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2008
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2008-10-12, 12:18
Men Niclas, menar du att olika personefterlysningar ska läggas under varje socken?  
En efterlysning för Anders Andersson (f. 1817), en för Anders Andersson (f. 1890), en för Anders Andersson (ev. född i sokcnen okänt när, fick barn där 1750), en för Annika Andersdotter, en för Bengt Bengtsson, osv. osv?
 
Nederkalix (Norrbotten) där jag håller till mycket har 1687 inlägg (jag har 95 % av min anor på mödernet där genom seklerna), och jag tycker det fungerar hyfsat ändå, att personer diskuteras 1999, 2002 och 2006-2008 fungerar i alla fall tycker jag. Den församlingen har ca 30 byar, ska alla de läggas upp som underrubriker för att ändå hålla ihop det något? Men folk flyttar ju mellan byarna. Då återstår personnamnen som rubrik - men hur många finns det inte, och Anders Andersson är kanske dotterson till Bengt Andersson, som olika frågeställare tar upp ...
 
Kan du konkretisera ett upplägg? Hur menar du att det ska bli översiktligt när 3 år har gått? Jag tror i och för sig att man måste kompromissa på något sätt, men hur göra systemet tydligt (särskilt för frågande)? Blir det tydligare att hitta än att söka genom sockendiskussionen?
 
Återigen - med flera trådar under socknarna ska jag som hjälpare och/eller som sockenintresserad öppna alla dessa trådar för att se om någon är av intresse eller om jag kan hjälpa till som har hela socknens kyrkböcker från start till sekretessgräns?
 
Länkar man tidiagre gjort mellan diskussioner upphör att fungera när inläggen flyttats runt, och en tänkbar förklaring till att inlägg inte hittas av sökmotorerna är stavning, ändrade rubriker mm.  
 
Jag söker mycket för att hitta inlägg det vet jag, just för att jag tror mig veta att ett inlägg haft en rubrik, men var finns det någonstans ... eller för att det varit på tapeten någon gång.  
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah den 12 oktober, 2008)
 
(Meddelandet ändrat av edah den 12 oktober, 2008)