NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 26 december, 2008
Skrivet av: Eva Dahlberg skrivet 2008-10-10, 20:14
Vi var för några år sedan inne på att dela Socken-diskussionerna tidsmässigt (sekelvis). Då blev det inget (i avvaktan på allmänna moderniseringar så slutdiskuterades det inte).
Jag använder själv sockendiskussionerna flitigt och tycker inte att det är ett problem med oöverskådlighet - det kan bli lika oöverskådligt och alltför likt de allmänna Efterlysningarna under landskapen, som nu stängts här, om man låter egna trådar öppnas alltför flitigt.  
 
I en socken så är ofta några släkt över generationerna/seklerna, en släkt griper in i en annan - och jag störs inte av att frågorna blandas (men jag har efter många års flitigt användande/läsande och med användande av sökfunktionerna kombinerat med bra minne ;-) en bra överblick över det tycker jag). Det kan finnas stor risk för behov av korshänvisningar om man lägger underrubriker under sockarna är jag rädd - en släkt gifter in sig i en annan, en anfader nämns i en diskussion tidigare etc.  
 
Man kommer ofta in i sådana problem i ett stort forum (och ja, jag har kikat in i Arkivguidens forum) och Anbytarforums efterlysningar spårade ut efter några år, det är väl därför de har stängts. En sekelvis underrubrik kan jag se har mer poänger än personer - medan det i andra fall kan vara mer relevant med en by eller bydel kanske, men även den är ju bara strikt utifrån den enskilde frågandes perspektiv.  
 
För mig som allmänt intresserad av socknen - jag kan ofta hjälpa till oavsett sekel - så blir ju fler underrubriker bara fler moment att ta mig genom för att hålla koll på mina socknar genom seklen.
 
Hälsningar,
Eva