NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 01 september, 2008
Skrivet av: Niclas Rosenbalck skrivet 2008-06-16, 09:28
Under läshjälp och dess inledning läser jag följande:
Lägg upp rubrikerna enligt principen: Socken, typ av bok, årtal, samt GID-nummer (när du känner till detta). Ordet 'Genline' behöver aldrig skrivas då man ändå ser att det finns på Genline om det finns ett GID-nummer med..  
Detta förfarande underlättar för alla - dessutom kommer frågorna att sorteras sockenvis istället för att allt börjar med Genline..
 
Varför i allsindar anger Sveriges släktforskarförbund detta? Genline och dess GID-nummer är inga praktiska källor att ange. Idag har Arkiv Digital kommit med färgbilder och exakta arkivreferenser till orginalen på landsarkiven. Likaså finns nu SVAR:s digitala databas med arkivsignum. Att uppmana folk att ange Genline som källa när de lägger ut frågor försvårar hjälpen. Ange istället i inledningen att man ska skriva arkivbildare (ex. socken ss. Linneryd), källtyp (ex. C:1, AI:15 etc) och sidnummer. Detta borde verkligen ses över av administratorn.
 
När jag ändå skriver detta vill jag också passa på att uppmana de som administrerar Anbytarforum att se över strukturen på Läshjälp. Vore det inte bättre att ha alla frågor som berör en socken samlade under en sockenrubriker och inte en massa inlägg som idag ute i själva landskapsträdet ?
 
vänliga hälsningar,
 Niclas Rosenbalck