NULL Skriv ut sidan - Anbytarforums struktur

Anbytarforum

Titel: Anbytarforums struktur
Skrivet av: Olle Elm skrivet 2015-01-14, 22:36
Har sedan en tid ägnat mig åt att vara med i ett par av de stora FB-forumen.
Det är intressant!
 
En känsla jag får rätt snabbt, är att man där gör, som jag själv en gång gjorde, när jag satt på Vadstena landsarkiv en sommar i början på 1970-talet. Då jag inte förstod vad där stod eller vad jag skulle göra, vände jag mig till bordsgrannen, som råkade vara uppdragsforskaren Karin Ingvarsson. (Det kunde min fru som är från Vadstena berätta.) Hon måste ha blivit rätt trött på mig, men visade inte det. Efter ett tag gjorde hon en mall på hur hon själv lade upp forskningen. I vilken ordning hon letade uppgifterna. Jag kunde gå vidare mer självständigt.
Det är detta jag tror en del av frågarna gör på FB. Svaren kommer ibland direkt - precis som i forskarsalen, med skillnad att den som svarar troligen valt det.
 
Jag tror att det här är en utveckling vi får leva med, och har lagt ner mitt motstånd. Det här är trevligt, det går inte att stoppa eller styra.
 
Vad jag tror vi kan göra däremot, vi som är mer erfarna, är att ta en stund och hjälpa till lite på FB. Inte som jag brukade göra på Anbytarforum - lägga ner 5 timmar och sedan lägga ut resultatet. Det får fortfarande ske här. Nej - vad vi kan göra är att hänvisa hit och till ställen i Rötter. Att göra hela denna gigantiska databas känd.
 
Det som görs här tror jag fortfarande vi skall ställa samma krav på som vi gjort ett tag, nämligen att efterfråga källa och vara lite striktare. Jag tror inte vi har något att vinna på att göra Anbytarforum folkligare. Det är rätt bra som det är  - förutom att jag retar mig på brutna länkar och att jobb som gjorts, som ligger någonstans i Rötter, inte går att komma åt på länkarna. (Här bör det ha handlat om okunskap eller slarv, men mycket är bra.)
 
Så - låt världen fortsätta utvecklas, facebook leva på sitt sätt och Anbytarforum på sitt och då också som sökbar databas.
Världen förändras. Tänk på att den var 15/8 år 2000 som jag hade varit på Teneriffa och köpt en digital filmkamera som kunde ta stillbilder, och som jag lade ut den första digitala bilden i AF. Det är inte länge sedan ..
 
Vänligen,
Olle