NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 augusti, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 augusti, 2010
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2009-07-22, 23:55
Olle Elm:När Daniel i sin goda redogörelse skriver: I teorin skulle väl vilken någorlunda modern konsument-PC med diskar från t ex Inet kunna göra samma jobb minst lika bra, men nu är det inte riktigt så. - blir jag intresserad av vad detta betyder.  
Jag menade att man sätter helst inte upp en alldeles vanlig PC som server om man har data på den som man är rädd om, eller om man har hög belastning, eller har krav på tillgänglighet. Man får lov att välja en dyrare lösning. Hur mycket dyrare beror på vilka krav man har förstås.
 
Väljer man ett webhotell får man en bekväm lösning, men man är i händerna på webhotellet, och det är min erfarenhet att ibland klantar de sig. Icke-standard lösningar fungerar heller inte alltid så bra på ett webhotell, och Discus är en såpass gammal mjukvara att det är tveksamt om den kan anses standard längre.
 
Vill man ha mer kontroll på servern väljer man en hyrd (dedicerad) server, och det är vad förbundet har gjort. Då får man lägga mer energi på att drifta den, men man vet exakt vad som händer på den. Man kan också köra en helt egen maskin om man har en passande lokal och personal som kan se till den.
 
Oderland och andra är säkert alldeles utmärkta företag, men man flyttar knappast ett fungerande system för att spara ett par tusenlappar. Det får nog vara mer pengar på spel, eller någon annan orsak som driver flytten.
 
Numera har ju förbundet en it-ansvarig så jag antar att frågan får en ordentlig genomlysning med tiden.