NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2009
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2009-03-16, 08:30
Jag hör till dem som bestämt mig att fortsätta på AF oavsett om det är avgift eller ej. Likaså tänker jag fortsätta betala Rötters Vänner oavsett om det ger rätt att skriva på AF eller ej. Däremot så är jag inte säker på att jag i längden vill fortsätta som obetald moderator på en betalsite (även om det verkar som om vi åtminstone kommer att få var RV-avgift efterskänkt, eller lite mer.) Som ledamot i ett par styrelser för medlemsföreningar ser jag det också som problematiskt att det inte går att hur som helst hänvisa personer med frågor vi inte omedelbart kan besvara till AF, det var mycket enklare när det var gratis. Många med mig saknar denna service.
 
Samtidigt är jag medveten om att Förbundets ekonomi under tidigare ledning kördes i botten, och att vi fortfarande lider av de skador som till exempel Sundbybergsatsningen orsakade. Jag är också medveten om att flera föreningar ifrågasätter nyttan av att betala till Förbundet. Alltså är det viktigt att inget inkomstbortfall sker, eller i varje fall inte mer än att det går att kompensera för.
 
Mitt förslag är att ta ett beslut om att avskaffa avgiften för grundmedlemskap på AF, helst vid kommande årsskifte, men senast vid utgången av 2010. Inför avskaffandet skall det vidtas åtgärder för att göra det attraktivt att ändå vara med i RV. Exempel på åtgärder är tillgång till fler fördelar på AF, tillgång till fler databaser under Rötter och liknande. Exempel på produkter som skulle kunna ingå i Rötter för betalade är OCR:ad Elgenstierna, möjlighet att söka i Grill och Rosenberg och andra databaser. Om ett par år skulle även till exempel möjlighet att söka i Begravda i Sverige kunna ingå.
Även om avgiften inte kan avskaffas direkt så ser jag en poäng i att beslut fattas redan i år.