NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 maj, 2009
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2009-03-14, 08:21
I meningen efter att du sagt att du var beredd att backa och be om ursäkt om du hade fel, så kommer du med en ny version av ditt påhopp. Är det vad du menar med att föra debatten på ett sakligt och framför allt konstruktivt sätt?
 
Det du gör här - att dels kritisera en annan skribent för dina egna förvrängningar av vad han har skrivit, och dels recensera skribenten personligen i stället för att diskutera sakfrågan - är några av de absolut vanligaste orsakerna till att diskussioner spårar ur i Anbytarforum. Ta det som ett tips; det kan ju vara bra att veta för en nytillträdd moderator...
 
Om vi ser på verkligenheten bakom ditt påstående att jag ifrågasätter allt, så är det framför allt tre saker som jag har kritiserat när det gäller Släktforskarförbundet:
 
· Diverse tölpaktiga påhopp från olika officiella förbundsföreträdare. Det som har synts offentligt av den varan är ju illa nog, men det är inte allt som sker öppet; det pågår saker bakom kulisserna också.
 
· Att det är allt annat än lätt att få veta vad som händer inom Förbundet. Anklagelsen om skoningslöst ifrågasättande av allt som rör SSF:s ageranden faller alltså platt till marken; man kan inte ifrågasätta det man inte känner till.
 
· Det dilettantmässiga sätt som Rötter/Anbytarforum har skötts på under lång tid.
 
Men jag har också genom åren kommit med många förslag på både det ena och det andra (lagt krutet på att övertyga folk om det jag förordar) - och blivit bemött med antingen total tystnad eller utskällningar och förolämpningar från makthavare inom Förbundet. Då tröttnar man till slut...
 
Visst finns det de som inte tål att se mitt namn - vilket ju dina inlägg är bra exempel på - men det finns också många som instämmer i kritiken, även om det inte är så många som vill utsätta sig för de styrandes vrede genom att säga det öppet. Det är nämligen inte bara jag som är kritisk mot förhållandena inom förbundet - hemlighetsmakeri; en styrelse som isolerar sig i sin bunker för att slippa att ha något att göra med gatans parlament (= vanliga föreningsmedlemmar); officiella 'kungörelser' med förtal av dem som inte lydigt rättar in sig i ledet.
 
Men jag tänker inte utveckla det närmare här; det har nämligen ingenting att göra med ämnet för den här diskussionen, Anbytarforums avgiftsbeläggning. Det hade däremot min tydligen mycket upprörande mening som fick dig att gå i taket: Jag utgår ifrån att det i denna kommande information ingår upplysning om vilka som av förbundsstyrelsen har utsetts att representera oss...
 
Hujedamej, ett sådant skoningslöst ifrågasättande!
 
Har du något emot att vi återgår till ämnet nu?