NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 10 februari, 2009
Skrivet av: Mårten Swärd skrivet 2009-02-10, 15:49
Alla bra forum som jag är med i eller har besökt drivs ideellt av folk som är intresserade av ämnen.. Jag har inte sett ett enda bra och levande forum som topp-styrs! Sveriges Släktforskarförbund borde inte sköta detta forum, de borde möjligtvis betala för serverplatsen och använda frontsidan som en anslagstavla för att nå ut till medlemmarna men absolut inte ägna sig åt forumets dagliga skötsel och underhåll. Sådant görs bäst av folk som är intresserade på eget bevåg, inte av någon som är kommenderad på plats av förbundet.
 
Anbytarforums drift och underhåll borde inte ens kosta en promille av de pengarna som dras in på avgiftsbeläggningen så frågan är varför forumet ska belastas med en avgift? Om förbundet läcker pengar någonstans så bör man väl se till att stoppa blödningen där läckaget är och inte försämra ett populärt släktforskningsverktyg!
 
För övrigt är jag övertygad om att man får ett betydligt bättre forum om man släpper skötseln och de mindre besluten till en grupp medlemmar som brinner för detta. Vill, eller vågar, inte förbundet släppa forumet till de medlemmar (som i många fall i grund och botten äger forumet) så kan man väl behålla driften och kostnaderna för servrarna, det kan inte röra sig om många tusenlappar på ett år, men låta resten skötas av medlemmarna, på så sätt kan man ju ha forumet som en informationskanal men ändå få den flexibilitet och framåtanda som kännetecknar sunda och friska forum.