NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2008
Skrivet av: Lars-Olov Eriksson skrivet 2008-02-23, 19:23
För säkerhets skull en sammanfattning av min medverkan i diskussionen:
 
Jag saknar kunskaper för att ha någon uppfattning om orsaker till eller eventuell skuld i den aktuella situationen. Eftersom styrelse- och stämmobeslut har formellt fattats i laga ordning, är sådan eventuell skuld en rent moralisk sådan och till ingen nytta i lösandet av framtida problem.
 
Jag lägger inga värderingar i olika former av finansiering av verksamheter, men jag vet av erfarenhet att de har olika egenskaper och konsekvenser.
 
Jag har den åsikten att det ofta är nyttigt att åtminstone bokföringsmässigt särskilja olika verksamhetsgrenar.
 
Det finns absolut en lämplighetsfråga gällande om en verksamhet är lämpad för ett förbund eller bättre för en förening och om en verksamhet alls är lämpad att bedriva i föreningsform. Ju mera ämnesorienterad verksamheten är, ju längre ner i hierarkin bör den bedrivas. Ju större risker som är förknippade med en verksamhet, ju mindre lämpad är den för föreningsformen. Det finns också en skattelagstiftning att beakta.
 
Jag har försökt bistå med uppslag och räkneexempel för att i bästa fall underlätta en lösning av ett dilemma. Jag tänker inte driva några teser, bara intresserat följa den fortsatta händelseutvecklingen.
 
Och, Ja, jag har betalat min hundralapp, överseende den märkliga rubriceringen av en avgift.