NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2008
Skrivet av: Bengt Isacsson skrivet 2008-02-23, 17:39
Det verkar vara en milsvid skillnad mellan olika uppfattningar om vad förbundet är avsett för.
 
En del hävdar att förbundet mer eller mindre ska vara en företagsdrivande enhet med bolagiseringar och därmed vidhängande krav om vinster. Nya intäktskällor ska prövas o.s.v.
 
Själv förfäktar jag idén om att förbundet skall vara alla medlemmars resurs och göra det möjligt för dem att utan nämnvärda kostnader bedriva sin släktforskning, eller i möjligaste mån minimera kostnaderna för dem. Nya intäktskällor skall självklart också prövas - men inte gentemot medlemmarnas plånböcker  - utan gentemot externa ”kunder”.
 
Sedan tycker jag det är konstigt att ingen ser djupare ner i ansvarsfrågan om varför situationen för förbundet har varit - och fortfarande är - prekär.
 
Formellt är det ju enkelt att se - ansvaret vilar på de tidigare förbundsstyrelserna och även revisorerna som inte slagit larm tidigare  
 
MEN  
 
de verkligt ansvariga är ju faktiskt förbundets medlemsföreningar som tillåtit dessa excesser. Förbundsstämmorna har ju givit förbundsstyrelserna ansvarsfrihet. I och med det är det för mig fullständigt klart vem som ska sopa ihop resterna och renovera den sargade ekonomin. Det är föreningarna som nu hukar i busken. Dock inte de som röstade nej till ansvarsfrihet på den senaste stämman.
 
Allt inom föreningslivet handlar ju i grunden om moral och inget annat.
 
(Meddelandet ändrat av bengtisa den 23 februari, 2008)