NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 24 februari, 2008
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2008-02-23, 11:41
Problemet med resonemanget att AF ska bära sina egna kostnader och att bara de som verkligen använder AF ska betala innebär ett slag mot hela föreningstanken. Varför går vi med i föreningar, t ex släktforskningsföreningar? Varför betalar vi årsavgiften? Är det bara för att föreningen enbart ska syssla med det som just jag har nytta av? Eller bidrar vi till det allmänna bästa? Varför sitter mängder med människor och skriver av kyrkböcker för att sedan lägga ut dem gratis, eller skänka resultatet till sin förening så de kan ge ut en CD? Överstiger den personliga nyttan i dessa fall den investering man gör i form av tid?  
Föreningar, i likhet med många andra fenomen i samhället, bygger på ett visst mått av altruism, det begrepp som upptar så många ekonomer och etiker. Varför gör folk sådant som inte maximerar nyttan för dem själva utan istället maximerar nyttan för samhället, gruppen eller föreningen? Det skulle inte gå att driva en förening om det inte fanns altruism.
 
Man kan se AF och Rötter som en verksamhet som redan idag bygger på altruism, precis som förbundets CD-projekt gör det. En hel del människor lägger sin tid och kunskap på att hjälpa till på AF, majoriteten gör det inte av djupt egoistiska skäl utan för det allmännas bästa. På samma sätt kan man resonera när det gäller finansieringen, även om just JAG inte använder AF/Rötter, så är AF/Rötter till nytta för släktforskningen därför bidrar jag till verksamheten. Det kunde jag tidigare göra frivilligt genom Rötters Vänner (4000 betalade, 1500 hade konto), samt, även numera, indirekt genom föreningarnas avgift till förbundet.  
 
Som sagt, hela folkrörelsetanken som ligger bakom släktforskarföreningarna faller platt om alla bara skulle tänka på sin egen, personliga nytta. Det finns alltid ett avsevärt mått av altruism i frivillig föreningsverksamhet. Det gäller att vårda den altruismen väl och inte försöka kapitalisera på den eller på annat sätt missbruka den, då minskar viljan att bidra till det allmännas bästa.