NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 30 januari, 2008

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 30 januari, 2008
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2008-01-30, 15:41
Jag är FÖR avgiftsfrihet, dvs man borde få betala mellan 0-500 kr eller mer till Rötters (och inte minst Anbytarforums!) Vänner i entusiastisk anda om så är!
 
Jag har redan betalt hundralappen som för mig är en låg avgift, särskilt om jag jämför avgiften för de släktforskarföreningar jag fortfarande är med i, men som jag inte kan deltaga i aktivt! Här läser jag ju nästan varje dag och skriver när jag har tid och lust! Suveränt!
 
1. Problemet är ju dels det administrativa krångel som en avgift utgör för Förbundet och för den enskilde, särskilt för deltagare utomlands.
 
2. Dels om det är så bra att ta betalt för att deltaga i ett Förbundsforum där man redan betalt avgiften till Förbundet genom föreningens avgift, ofta flera gånger om, som i mitt fall!
 
3. Dels, det viktigaste problemet, vilken effekt detta kommer att få på aktiviteten bland  
a) nybörjare och andra som vill ställa frågor eller som har något att bidra med!  
b) för oss som hjälper andra, så är det ju heller inte självklart att betala för att svara på frågor och komma med andra bidrag.
 
Jag hoppas att många ändå kommer att finnas med här i fortsättningen av de många släktforskarentusiaster som finns i Sverige och att många andra kommer med, tills nytt beslut kommer!
 
Med en bättre ekonomi, ny ledning, nya redaktörer och nya beslut i Förbundet ser jag fram emot en förbättrad service i Rötter och på Anbytarforum. Ett Porträttforum med instruktiva mallar borde kunna göra att inläggen läggs upp direkt o de som felar tas bort i efterhand. Med inloggning så borde många av de tidigare diskussioner som låg under Ordet är fritt och som handlade om släktforskning eller därtill nära knutna verksamheter kunna öppnas igen!
 
Tack till alla som bidrar till Rötter och Anbytarforum! Även om vi inte alltid tycker lika!  
 
(Meddelandet ändrat av simson den 30 januari, 2008)