NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2011
Skrivet av: Gunnar Gustafsson skrivet 2010-07-14, 14:20
E-postavisering.
 
Nu har jag drabbats av det som diskuterades den 27-29 mars här ovanför. Min inställning för epostavisering blev nollställd, det senaste mailet kom kl 21:27 i går kväll. Tydligen har ingen förändring av rutinerna för att hantera studsar gjorts. Det vore önskvärt att det gjordes snarast.
 
Jag har en egen epostserver hemma, och den har jag stängt ner några gånger de senaste dagarna på grund av värmebölja och åskrisk. Den har dock alltid varit igång några timmar per dag. När jag slagit på den igen har mailen från anbytarforum trillat in efter en stund.  
 
Epostservar ska ju vara konfigurerade på det viset, att om eposten inte går att leverera ska dom försöka igen efter en stund. Det tar vanligen två dagar innan dom ger upp och meddelar avsändaren att det inte gick att leverera. Dock kan det vara så att de under tiden skickar ett meddelande om leveransproblem, lydelsen kan vara ungefär såhär:  Tillfälligt leveransproblem. Har inte på xx timmar kunnat levera mail till yyyy, på grund av zzzz, kommer att försöka till kl xx.yy den zzzz. Inga åtgärder behöver vidtagas på grund av detta mail.  
 
Det intressanta i detta fall är att min server hade varit påslagen sedan ungefär klockan 9 i går morse. Alla medelanden var alltså mottagna, och eventuella studsar måste ha varit över 12 timmar gamla, dessutom måste de ha varit om Tillfälligt leveransproblem enligt ovan. Ändå gick någon in och ändrade i mitt konto ungefär kl 21:30 igår kväll.
 
/Gunnar
 
Kopia på detta skickas till anbytarvärden.