NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 18 mars, 2011
Skrivet av: Daniel Berglund skrivet 2010-03-28, 15:14
Jag tycker att den nuvarande hanteringen är helt rationell, givet de resurser som finns. Att individuellt undersöka varje enskild studs tar för mycket tid. Att kontakta folk via deras personliga email när ett eller flera email redan har studsat förefaller ganska meningslöst.
 
Jag kanske ska förtydliga - en del användare kryssar glatt i alla grupper, varefter deras emailadress försvinner. Då blir det 300 studsar på en dag. Det är rätt självklart att man inte granskar var och en av dessa för att utröna den exakta orsaken, eller att man gör någon annan finkänslig hantering som man kunde kosta på sig om det var fråga om ett mycket litet antal studsar.
 
Det omvända arbetet, dvs att användaren efter att ha uppmärksammat problemet själv kryssar för de aktuella ämnena, förefaller däremot litet - särskilt som kontot är gratis.
 
Rätt lösning på detta vore någon typ av automatisk hantering, men någon sådan finns inte tyvärr.
 
(Och som sagt, exakt vad som hänt i Lottas fall vet jag inte, så det här inlägget gäller den principiella hanteringen.)
 
Det slår mig att en kanske bättre hantering vore att införa en emailadress som går rakt ner i soptunnan, t ex felaktig-emailadress@genealogi.se, och när man som administratör hanterar studsarna så behåller man användarens urval av grupper, men ändrar emailadressen för kontot så att det blir soptunneadressen i stället. Sedan söker man med jämna mellanrum fram alla konton som har den emailadressen, och har innehavaren inte loggat in på ett tag tar man då bort emailaviseringen. Det sistnämnda kan man nog automatisera enkelt.