NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 21 mars, 2010

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 21 mars, 2010
Skrivet av: Sten Magnusson skrivet 2010-01-22, 09:52
Det är inte fråga om att läxa upp utan att tillse att diskussionerna följs enligt de instruktioner man satt upp. Annars kan man ju lika gärna revidera dem. Meningen med ett diskussionsforum som Anbytarforum är väl ändå att man ska kunna ställa frågor om oklarheter om sina släktingar och då inte hemlighålla varifrån man fått sina uppgifter och där menar jag att moderatorernas ansvar är att hålla ordning i diskussionerna och emellanåt försiktigt påminna debattdeltagarna om vad som gäller. Anledningen till att jag tar upp detta med källhänvisningar är ju att var och varannan diskussion saknar sådana och att moderatorn trots detta inte säger ett knyst.  
 
En annan punkt i Ordningsregler är denna:  
Svara inte i onödan  
 
Om du tycker att någon uppträder egendomligt eller framför märkliga påståenden och åsikter – svara inte såvida du inte har något verkligt bra att komma med. Undvik också inlägg som inte för diskussionen framåt, utan endast innehåller meningslösa sympatiyttringar av typen: ”Bravo, Pelle! Jag håller med dig”.
 
Vad är då detta?  
Samma, jo. (Förekom i en diskussion.)  
Eller detta? Blind först på egna ögonen: (samma diskussion och del av ett inlägg).
Ovanstående kommentarer torde väl vara ett typexempel på vad som bör undvikas?  
 
Sedan tycker jag nog att man väl direkt i forumet ska kunna ställa en fråga om vilken källa som använts ifall man själv är intresserad av uppgifterna och där sådan ej angetts?  
 
Jag tror nog snarare att om man verkligen bemödar sig om att hålla efter i diskussionerna blir det till slut bra mycket trivsammare för alla om man vet vad som gäller. Dessutom behöver då ingen större moderation behövas i framtiden beträffande de exempel jag nämnt i mina inlägg här ovan.
 
Mvh/Sten Magnusson