NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-03-17, 00:06
Chris, visst har du väl rätt i sak. Domböcker (för att ta ett exempel) är en utmärkt källa om man sätta lite färg på förfäderna.  
 
Vi kan säkert överglänsa varandra i diverse hemskheter. I min egen släkt finns en anfader som hamnade vid tinget efter att ha slagit hustrun, kastat penningar i spisen och förrött hela sitt hemman. Det enda han ägde efter den exekutiva auktionen var i princip en brännvinspanna!  
 
En stor del av min släkt kommer från gränstrakten mellan Vissefjärda och Blekinge. Där var våldsbrott en del av vardagen under 1600- och 1700-talen; bland fattiga såväl som rika. Jag har bland annat i en skrivelse från länsstyrelsen i Kalmar län kunnat ta del av en detaljerad beskrivning av en e.k. dulgadråpares (en person som försvunnit och inte blivit dömd) utseende, hårfärg, en detaljerad beskrivning av de kläder han bar när han senast sågs, längd etc - kunde vara en efterlysning i en modern deckare. Denne länsmansmördare, en f.d. gästgivare (Dackeättling) var bror till en av mina anor. Jag har återgivit delar av denna händelse här i forumet. Det hela är mycket målande beskrivet i protokollen och synnerligen intressant.  
 
Detta och mycket annat elände är jag oerhört glad och stolt över att kunna förfoga över. Men jag är inte säker på att jag vore lika lycklig om någon annan, men en hånfull underton, serverat delar av min släkts mindre lyckade figurer. Vad jag förstår så har du själv liksom jag, i de flesta fall, undersökt vår egen släkt. Låt familjen Westling, om de så vill, göra detsamma.
 
Vänlig hälsning
Göran