NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009
Skrivet av: Urban Sikeborg skrivet 2009-03-16, 21:36
Jag har själv inte sett Görans inlägg i Westling-diskussionen men jag misstänker att jag är en av dem som han tycker ha gått över gränsen genom att jag nämnt att en anfader i sjätte generationen bakåt suttit i stocken för fylla. Därför vill jag oförbehållslöst be om ursäkt om jag uttryckt mig klumpigt. Det var en irrelevant kommentar som jag fällde utifrån det för mig orimliga påståendet som någon gjort att det inte skulle finnas något suspekt eller kriminellt i just denna släkt. Det finns alltid mörka och ljusa sidor hos varje människa, och när allt fler personer kommer in i släktkretsen är det oundvikligt att där också finns sådana som någon gång kommit i konflikt med överheten eller överträtt någon religiöst betingad regel. Det är inget att raljera över; ofta är det tragiska omständigheter vi inte känner till som ligger bakom och sällan kan de egentligen ge en bild av hur någon egentligen varit. De goda sidorna som att vara en god människa, en bra förälder, en pålitlig vän, de syns sällan i källmaterialet. Därför ligger det en poäng i påpekandet att just framhållandet av negativa aspekter - som till sin natur är de som lättast återspeglas i de av myndigheterna förda handlingarna - ger en snedvriden bild av en person. Jag tycker personligen inte att mitt värde som individ eller hur jag upplevs av andra har någon koppling till hur mina förfäder har betett sig, men jag har uppfattat att inte alla känner det så när det gäller deras egen släkt.
 
Hälsningar
 
Urban Sikeborg