NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 17 mars, 2009
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2009-03-11, 08:49
Svar innan det är dags att jobba:
 
1. Jag är med i föreningar för att jag på det sättet åtminstone ekonomiskt stöder en verksamhet som jag och andra har nyttta av (t ex register, CD-produktioner som görs på frivillig väg).  
 
 
2. Jag har synpunkter på den nationella samarbetsorganisationen, som är den som först syns utåt för nybörjaren, inte minst genom AF, Rötter och de produktioner som ges ut (Dödboken, Sveriges gravar etc). Jag tror att den organisationen skulle kunna fånga upp det stora, nyvaknade intresset för släktforskning, inte minst bland de unga, på ett bättre sätt än idag.
 
3. Jag är inte främmande för att föra fram synpunkter på föreningsmöten, men jag är främmande för att åka 40 mil för att göra det. Det är jag inte ensam om. Det är lite väl mycket att begära, tycker jag.  
 
4. Jag är inte heller främmande för att engagera mig rimligt tidsmässigt (man måste ju försörja sig också och det kräver en del tid). Men ett engagemang ska också ge glädje och utveckling, i dagens läge så har förbundet mest handlat om att rädda den havererade ekonomin och jag är inte villig att ta ansvar för andras försyndelser. Det fanns många goda idéer (tycker jag faktiskt!) men de genomfördes på ett ekonomiskt oansvarigt sätt och det har naturligtvis skadat verksamheten. Jag är också engagerad i andra sammanhang som jag anser är givande och som jag lägger en hel del tid på.
 
Jag är fullständigt medveta om att det finns massor av folk som lägger mycket tid på föreningsaktiviteter och jag försöker stödja dem med mina medlemskap. Det finns mycket kraft därute i landet, detta är inte menat att på något sätt racka ner på alla de som är aktiva i föreningarna. Men faktum kvarstår: Föreningsrörelsen i Sverige behöver förnyelse, nyrekryteringen är ett stort problem.
Det är inte minst min erfarenhet från tiden som användarrepresentant - man träffade roliga och engagerade människor med goda idéer (inte minst de som ingick i gruppen!), men också sura bakåtsträvare som motarbetade allt och som helt saknade andra visioner än sin egen förträfflighet. Dessutom fick man ta en rejäl massa stryk för hela förbundets verksamhet, i andra fora och i personliga mail, utan att få någon som helst back-up från styrelsen.
 
Mitt intryck kvarstår, det är bara de invigda som har någon talan. Då missar man väldigt mycket gott som skulle kunna gynna släktforskningen i Sverige. Unga människor jobbar inte så, de är inte heller intresserade av att jobba så. Hittar man rätt i formerna så har de massor av energi och kan tillföra oerhört mycket.
 
Sedan tycker jag väl att din debatteknik är lite tveksam, jag försöker åtminstone diskutera en verksamhet och dess eventuella brister. Du svarar med ett personangrepp på mitt, enligt din mening, personliga bristande intresse. Den som inte är villig att resa land och rike runt för att gå på föreningsmöten har ingen talan. Allt är väl med släktforskarrörelsen, den som försöker skapa debatt i bästa välmening, i syfte att utveckla rörelsen, har inget här att göra. Så kväver man engagemang. Och vi är många som är i samma sits.
 
Och därmed är det dags att gå till jobbet och engagera ungdomarna för personhistoria........