NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2009
Skrivet av: Michael Lundholm skrivet 2009-03-11, 08:15
Chris,
 
Jag håller inte med.
 
Alldeles bortsett den beskrivning av föreningsSverige i allmänhet och släktforskningen idag (som jag också inte håller med om) gör jag följande observationer:
 
1. Du vill uppenbarligen vara med i föreningar av något skäl.
 
2. Du har synpunkter på verksamheten i föreningarna och i den nationella samarbetsorganisationen.
 
3. Du är främmande för att för att föra fram synpunkter på föreningsmöten; dvs du vill inte vara aktiv i föreningar för att tillsammans med andra medlemmar bestämma om föreningens verksamhet.
 
Jag köper inte det:  Har man starka uppfattningar om hur verksamheten skall bedrivas  och vill åstadkomma en förändring så får man nog vara beredd på att precis som många andra släktforskare lägga ned tid på att åstadkomma förändringen. Passar inte befintliga föreningar får man göra något annat. Starta ny förening som passar de egna önskemålen, starta ny tidskrift som publicerar enligt principer som anser är bra, starta nytt diskussionsforum enligt principer som man själv gillar etc. Eller vara innovativ och hitta på något annat som löser de problem man ser framför sig.
 
Det finns massor med släktforskare runt om i landet som lägger ner otroligt mycket tid på föreningsaktiviteter vars syfte det är att hjälpa nya släktforskare att komma igång och lära sig mer, som spenderar tid på tidskrifter, studiecirklar, registreringsarbete mm som underlättar för andra.
 
Man kan inte BARA sitta vid datorn och ha en massa synpunkter. Man måste vara beredd att dra sitt strå till stacken!