NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2009
Skrivet av: Chris Bingefors skrivet 2009-03-10, 21:16
Jag kan hålla med om Michaels observation att man ibland verkar förväxla Släktforskarförbundet med en myndighet som är skyldig att svara på allt inom en viss tid. Jag instämmer också i att det finns några få som tar mycket tid i anspråk utan att det leder någonvart i utvecklingen av en givande verksamhet.
 
Men vad jag inte håller med om är den ensidiga fokuseringen på att de enda medlemmarna är föreningarna och därför ska man bara lyssna på föreningarna, inte på det som utgör föreningarna nämligen deras enskilda medlemmar. Det är en föråldrad syn på föreningsverksamhet och federationsverksamhet som hindrar utveckling. Jag har sagt det förut: Många av oss, som är medlemmar i en eller ofta flera föreningar, upplever detta synsätt som trögt och otidsenligt. De föreningar vi är medlemmar i ligger ofta långt från bostadsorten. Själv är jag med i 10 föreningar och bidrar alltså även till förbundets verksamhet med ett relativt stort antal kronor. Dock är det mig främmande att sätta mig i bilen och köra kanske 40 mil för att föra fram en synpunkt eller ett förslag på ett möte, för att det sedan ska stötas och blötas ett antal år och kanske bara rinna ut i sanden utan goda skäl, annat är så har vi aldrig gjort förut.
 
Förbundet borde vara pådrivande i att modernisera släktforskarrörelsen så att man anammar de nya sätten att släktforska, nya intresseområden som inte primärt handlar om förfäder samt nya gruppers sätt att närma sig släktforskningen. Aldrig har släktforskning varit så populärt som nu, nationellt och internationellt, och aldrig har traditionell föreningsverksamhet varit så svag som nu ( i alla typer av föreningar). Förbundet missar sin huvudsakliga uppgift, att se till att släktforskarrörelsen och släktforskningen syns och hörs och att fler kan utveckla sin kunskap och sin släktforskning. Då krävs ett annat synsätt än det gamla, traditionella som av dagens unga (och många av oss äldre) upplevs som stelbent. Vi som forskar via dator ute i stugorna - var finns vi i förbundet? Vart ska mina unga studenter ta vägen med det intresse jag faktiskt lyckas väcka för släktforskningen? Vart ska alla de som kan förväntas bli intresserade när alltfler TV-program sänds om släktforskning ta vägen?  Att föreslå en förening är ganska så dödfött, tyvärr.  
 
Jo, jag vet att det finns föreningar som är livaktiga och utvecklande men jag undrar ändå: Håller vi på att missa tåget?