NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 11 mars, 2009
Skrivet av: Jörgen Tollesson skrivet 2009-03-10, 11:38
Man kan hantera synpunkter (förslag och kritik) på olika sätt; det gäller oavsett om vi talar om föreningsmedlemmar eller forumanvändare:
 
1. Man kan tillåta att synpunkterna framförs öppet. Och när man får synpunkter, så läser och lyssnar man, tänker igenom dem och svarar sedan. Om det är något man instämmer i, så genomför man förslaget alternativt rättar till felet. Om man inte instämmer alternativt tycker att det är en bra idé som dock inte är praktiskt möjlig att genomföra, så motiverar man detta med sakargument.
 
2. Man kan på olika sätt försvåra möjligheten att framföra synpunkter; hänvisa till formella omvägar, eller endast tillåta att synpunkterna framförs på en plats där så få som möjligt ser dem, eller helt enkelt förbjuda synpunkter på vissa saker. Och när man trots allt får synpunkter, så låtsas man som om det regnar; om det då är någon som inte ger upp, utan upprepar synpunkterna, så fortsätter man att ignorera dem. När då medlemmarna/forumanvändarna blir upprörda, höjer rösten och förutom de tidigare synpunkterna också kritiserar bemötandet, så angriper man de få och högljudda; man kan bespotta dem offentligt i media (egna publikationer eller andras) alternativt stänga av dem från forumet, och finns det inte grund för avstängning enligt reglerna, så struntar man i reglerna alternativt fabricerar regelbrott.  
 
Själv föredrar jag det första alternativet, och tillämpar det också i Arkivguidens Forum. Andra forumvärdar sympatiserar uppenbarligen med - och praktiserar - 'förbundsmodellen'.
 
Personligen hoppas jag verkligen att jag aldrig kommer att få ett så stort uppmärksamhetsbehov att jag går ut i ett annat forum och spyr galla över användarna av mitt eget forum...