NULL Skriv ut sidan - Anbytarforums administration

Anbytarforum

Titel: Anbytarforums administration
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2012-03-16, 16:45
Först vill jag hålla med Anders om att det givetvis är bättre att diskutera dessa frågor här än under Fårö. Jag tyckte egentligen inte att det behövdes någon större diskussion om detta där, utan ville främst ha inläggen tillbaka och övrig diskussion raderad, så fort det var över. Nu är inläggen överförda hit, vilket är bra, om vi nu ska diskutera detta. Vilket jag nu ändå gör, även jag har tyckt att det har fungerat bra hittills och därför inte ser något akut behov av tillspetsad diskussion. Men det finns många sett att se på spett, så visst.  
 
Låt mig sedan säga att även om Jonas har en poäng i sitt exempel om mängder med information, så har det väl aldrig varit, och kommer förmodligen aldrig varit aktuellt, så det blir mest ett extrem fall för diskussionens skull. Vi är nog alla överens om att det är svårt att exakt säga var gränsen ska gå. Bestäms en gräns så följer jag och förmodligen andra den direkt förstås, men behövs det verkligen? Om så är fallet så visst gör så då! Det kan lätt framstå som lite onödigt byråkratiskt och fyrkantigt kan jag tycka, men hellre det än att bli överraskande raderad eller andra obehagligheter.
 
Att jag la ut dessa notiser enskilt var dels för att jag hade för mig att Anders Berg sa till mig att inte var så förtjust i alltför långa inlägg, men jag kanske hörde, eller förstod fel, så att det var många inlägg du inte gillade, eller varken eller? Bäst att du förklar din ståndpunkt om du vill. Jag hade iaf detta hänsynstagande i tankarna när jag inte la ihop alla inlägg till ett låååååångt, utan delade upp dem. En annan orsak var att jag la ut dem efter hand som jag hittade dem och då inte hade en aning om hur många det skulle bli.  
 
Tack för jämförelsen med tidningsnotiserna Ann-Mari, som väl folk fann intressanta. Dessa var väl ändå betydligt mer udda uppgifter än mina tidningsnotiser om personer på Fårö och deras släktskap och deras förehavanden taget som ett snävt urval ur ett ganska svårsökt material.  
Däremot kan jag nu ångra att jag inte slog ihop alla notiser till ett inlägg, dels för att minska antalet inlägg ifrån 19 till 1, men också för att undvika att andras inlägg som nyligen ställts inte kom bort. Nu gjordes senaste inlägget innan mina visserligen nästan 4 månader innan och handlade om en bok om Fårö, så just i detta fall var det väl ingen risk att något färskt kom bort, men det är ändå klokt att begränsa antalet inlägg för överblickbarhetens skull. Dock kan ju lååååånga inlägg också bli svåröverskådliga förstås. Jag föreslog också moderatorn att lägga ihop alla inlägg i ett, men detta har tyvärr inte skett, men det är väl inte försent ännu?  För i detta fall skulle väl ett långt inlägg varit att föredra, före flera, eller har jag missförstått?
 
Återstår åsikter om vad AF är till för? Nja, det är en så stor fråga att jag nöjer mig med att hastigt tycka att det är anbyteri i första hand, släktbyteri och släktinformation i andra hand. Mycken annan kulturhistoria i tredje hand. Samt en mötesplats för olika diskussioner som rör släktforskning i fjärde hand. Där det inte går att ha någon bestämd uppfattning om vad som är intressant, iaf inte i förväg. I huvudsak tycker jag att AF fungerar fantastiskt bra och faktiskt ännu bättre nu med inloggning och moderatorer. Samtidigt som det alltid är en fördel att försöka vara mer generös än dömande, för allas trevnad. Därmed inte sagt att det inte ska finnas några gränser alls, eller att alla behöver tycka som jag, men jag uppskattar förstås att många gör det och ger uttryck för det, lika mycket som jag respekterar att andra har andra åsikter. Tillsammans kan vi förhoppningsvis finna svaren och lösningarna!  
 
Nu ska jag ge mig i kast med dopfaddrarna på Fårö!  
 
Trevlig helg önskas alla släktforskarbröder och -systrar!