NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-09-27
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-09-27, 20:41
Man bör kunna fortsätta digitalisera minst lika bra i Stockholm som i Visby, plus alla andra fördelar ett odelat riksantikvarieämbete kvar på plats skulle innebära, så det argumentet förstår jag inte. Skulle man digitalisera bättre i Visby, eller...?
 
Men kärnpunken är och förblir denna: Verksamheten inom och utformningen av en av landets viktigaste kulturinstitutioner (som Riksantikvarieämbetet åtminstone har varit...) måste, om den i framtiden ska kunna spela den roll den hittills haft, styras av kulturella och vetenskapliga målsättningar, och inte av lokaliseringspolitiska d:o, dikterade från kanslihuset och (om jag inte helt har missuppfattat det hela) från partihögkvarteret.  
 
Detta må kanske göras i fråga om etableringar/flyttningar av flygplatser, kraftverk, industriella anläggningar eller den typen av statliga verk som främst sysselsätter tjänstemän och byråkrater av vanligt utbytbart snitt.  - Men Riksantikvarieämbetet, vars verksamhet förutsätter experter med spetskompetens och mångårig erfarenhet av sina resp. ämnesområden? - Nej, dess verksamhet är alldeles för viktig, unik och specificerad för att reduceras till bricka i ett politiskt spel som bara handlar om antalet arbetstillfällen.
 
Den rent ut sagt bedrövliga hanteringen av detta ärende för ju osökt tankarna till 1950- och 1960-talets öststater (och då är jag snäll; jag kunde ju faktiskt ha nämnt Ceaucescu och t.o.m. Stalin, men det gör jag inte... ), där ju all verksamhet var underordnad politiken i allmänhet och partiet i synnerhet.