NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-02-14, 19:51
I dagens DN skriver två av RAÄ:s styrelseledamöter, professorerna Svante Beckman (i nuv. styrelse) och Sverker Sörlin (1997-99), bl. a. följande:
 
”Den mindre välvilliga tolkningen av RAÄ-förslaget är att det är illa utrett och, ännu värre, ett symtom på kulturarvets och kulturmiljövårdens svaga ställning ... Att förslaget över huvud taget läggs fram vittnar om att utredaren gissar att kulturarvsfrågorna har så låg politisk status att något större motstånd inte kommer att väckas...”.
 
Beckman och Sörlin är också inne på den utveckling jag skrev om i mitt senaste inlägg: Det talas vackra ord om  ”det nationella arvets roll ... samtidigt som staten i sina beslut snarast tonat ned det genom att föra ut mer och mer av förvaltningen till länssstyrelser, regionala museer och arbetsmarknadsprojekt. Kompetensmyndigheten RAÄ har uttunnats, liksom de centrala ansvarsmuseerna...”.
 
Jag tror dessvärre att Beckman och Sörlin har helt rätt när de antar att kulturarvsfrågornas låga status i dagens partipolitik gör att man förutsätter ett svagt eller rentav obefintligt motstånd i regeringskansliet och riksdagen: ”...Om det ansvariga statsrådet, Leif Pagrotsky, låter detta passera, så har utredaren gissat rätt”.
 
Detta menar jag är en adekvat lägesbeskrivning. Det finns nu ingen annan än Pagrotsky som kan stoppa förslaget. Problemet är väl att om han gör det, då måste Gotland få något annat i stället, och jag tror att det Beckman & Sörlin i artikeln skisserar som ”Plan B för Gotland” är alldeles för abstrakt och svagt underbyggd med fakta (siffror) för att Pagrotsky och Tage G. & Co ska köpa den. ”Pagrotsky har bollen” avslutar B & S. Ja, ”Paggan” har fått en passning här men jag misstänker att han i brist på en mer konkret B-plan kommer att släppa bollen vidare till Messing som bredsidar den i öppet mål.