NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-02-13, 22:10
Jag menade inte att utlokaliseringen för RAÄ:s del genomförs för att åstadkomma en sådan reform men väl att den kommer att bli resultatet i praktiken, därför att planer för en sådan ändring redan finns sedan lång tid. Vad utredaren och länsledningen har tänkt sig är en annan sak.
 
Om det blir en utlokalisering måste den leda till en kraftig minskning av personalen redan på grund av de stora extrakostnader som flytten kommer att förorsaka under många år framöver, men inte bara därför.
 
Utvecklingen har nämligen under många år gått i just den riktning som jag beskriver och det har uppenbarligen varit avsiktligt. Alltmer av den traditionella antikvariska verksamheten har successivt överförts till länen. RAÄ:s egen forskningsverksamhet har stegvis avvecklats och det är nästan ingenting av den som återstår i dag.
 
Vid senaste årsskiftet upphörde följaktligen den kunskapsuppbyggande delen att existera som egen avdelning då Kunskapsavdelningen sammanslogs med Kulturmiljöavdelningen. När UV nu skiljs från RAÄ tas ytterligare ett steg i samma riktning.
 
Utlokaliseringen kommer, om den genomförs, att snabba på denna process ytterligare. Jag följer t ex inte med till Gotland och det innebär bl.a. att forskningsprojektet Det medeltida Sverige som 1982 genom riksdagsbeslut överfördes från VHAA till RAÄ, och så sent som 1995 sysselsatte fem personer, helt enkelt upphör. Faktum är att det var just 1995 som jag första gången hörde talas om planer på ett mycket litet RAÄ inom en överskådlig framtid. Det mesta som hänt sedan dess tyder på att jag hörde rätt.
 
En förändring som du skisserar borde ha inneburit en föregående utredning av just de aspekterna. Ja det kan man ju verkligen tycka. Jag har full förståelse för din skepsis och hoppas verkligen att jag har fel. Men egentligen tror jag inte det.