NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-02-13, 15:40
Bengt, jag tror att det är precis det man tänker göra. Det blir en mycket liten myndighet som nästan uteslutande sysslar med samordning, övervakning, ärendehandläggning och remissyttranden gällande kulturminneslagens tillämpning vid exploateringsfrågor (stora infrastrukturprojekt) samt utdelning av statliga anslag till regionala verksamheter.
 
Om man ser på RAÄ idag så består dess verksamhet - enligt myndighetens egen verksamhetsbeskrivning - av fem delområden: myndighetsarbete, kunskapsuppbyggnad, vård, publikt arbete och uppdragsarkeologi. Att den sistnämnda kommer att utgå stod klart redan innan Lokaliseringsutredningen ens fått sitt uppdrag. Av de övriga kan även kunskapsuppbyggnad och vård, teoretiskt t.o.m. rätt enkelt, avskiljas från RAÄ, alternativt helt enkelt läggas ner, med motiveringen att sådant inte behöver tillhöra en central myndighets ansvarsområde. Därmed överflyttas problemen från RAÄ till länsstyrelser och -museer och i viss mån UV, men det blir då deras problem att lösa.
 
Riksantikvarieämbetets egentliga myndighetsarbete innefattar ”att samordna kulturmiljövården i regionerna, att ha överinseende över tillämpningen av kulturminneslagen, ansvara för statens bidrag till kulturmiljövård, och arbeta med att införliva miljömålen i kulturmiljövården. Riksantikvarieämbetet bedriver samarbeten inom EU och Östersjöområdet, och på internationellt plan sker samarbete med bland annat Unesco, Europarådet och Nordiska ministerrådet” (citat från RAÄ:s hemsida).
 
Det är endast denna del av RAÄ:s nuvarande verksamhet som ovillkorligen måste fungera minst lika bra som tidigare även på Gotland och som med en rejäl bunt flygbiljetter också kan göra det, även utan tillgång till ATA och VHAA:s bibliotek. Kunskapsuppbyggnaden däremot är dess direkta  motsats, d v s den enda verksamhetsgrenen inom RAÄ som överhuvudtaget inte kan fortsätta med sin nuvarande verksamhet på Gotland.
 
Det som troligen kommer att återstå av RAÄ  på Gotland är följaktligen en myndighet som endast sysslar med det som i den egna, nästan aktuella, verksamhetsbeskrivningen kallas för ”myndighetsarbete” och det är väl egentligen rationellt så det förslår. Myndighetsarbete är väl det som en myndighet ska syssla med? Mitt tidigare tips om maximalt 120 anställda på Gotlands-RAÄ tror jag alltså fortfarande kommer att hålla med god marginal, kanske t.o.m. mycket god. De mest pessimistiska tips jag hört i korridorsnacket landar på mindre än hälften av den siffran.