NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-02-12, 10:56
Den i grunden viktigaste synpunkten har framförts av Statskontoret. En myndighet måste för det första alltid ha en uppgift som svarar mot ett samhälleligt behov. Den relevanta frågan är: fungerar myndigheten eller inte relaterat till detta behov, d v s är dess uppdrag adekvat formulerat och fullföljer den detta uppdrag på ett tillfredsställande sätt? Om behovet bortfaller ska myndigheten läggas ner.
 
När myndigheten fungerar optimalt finns inget skäl att flytta på den, oavsett om den ligger i Stockholm eller t ex i Kalmar. En myndighets uppdrag och lokalisering måste alltid vara givna av det samhälleliga behovet. En myndighets uppdrag får aldrig vara att genom sin blotta existens förse  arbetslösa tjänstemän i Visby, Kalmar eller Stockholm med jobb. Jobben måste alltid vara en konsekvens av myndighetens existens och geografiska placering, inte en orsak till dessa.
 
När en ny myndighet ska grundas bör frågan gällande dess geografiska placering vägas in i en allmän bedömning av vad som krävs för att myndigheten ska kunna fungera optimalt, d v s fullfölja sitt uppdrag på bästa möjliga sätt. Om det vid en sådan sammanvägning visar sig sannolikt att den nya myndigheten kommer att kunna fullfölja sitt uppdrag snäppet bättre om den placeras i Kalmar än  om den hamnar i Stockholm, då bör den givetvis etableras i Kalmar.
 
En av grundförutsättningarna för att RAÄ ska kunna fullfölja sitt nuvarande uppdrag är att myndigheten inte separeras från ATA och VHAA:s bibliotek. Om detta sker blir en nästan tvingande konsekvens att RAÄ:s uppdrag måste omformuleras. En rationell tolkning av ett flyttningsbeslut (jag bortser här från ”realpolitik” och vänskapskorruption mm) blir alltså enligt teorin att det samhälleliga behov mot vilket RAÄ tidigare svarat har bortfallit, men dessbättre har ett nytt uppstått. Det innebär i sin tur ett nytt uppdrag, vilket en ny myndighet bäst kan fullfölja genom att överta en nerlagd myndighets namn, Riksantikvarieämbetet, och genom att lokaliseras till Visby.
 
Är det någon som tror att verkligheten i detta fall bekräftar teorin?
 
Stefan, om jag vore bookmaker skulle jag ge dig 100 gånger pengarna om du satsar på att RAÄ blir kvar i Stockholm. Det här förslaget är givetvis i sin helhet förankrat hos kryckpartierna. Om något bryts ut måste något annat ges i stället. Jag tror fortfarande att RAÄ kommer att separeras från ATA och biblioteket samt omlokaliseras till Gotland.