NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-16
Skrivet av: Stefan Simander skrivet 2005-02-12, 10:34
Bengt Nilsson belyser ett intressant demokratiskt problem. Som politiker och särskilt offentlig tjänsteman tvingas man att ibland att inta helt motsatta roller, vilken ibland framstår som snudd på omöjligt, såväl för personen som för trovärdigheten i andras ögon!
 
Som landshövding på Gotland är det ju Marianne Samuelssons uppgift att slåss för sitt län i alla lägen, antar jag. Det vore verkligen oväntat om hon hade gått ut med motsatt ståndpunkt av personlig övertygelse och/eller rationella skäl!
 
Ett skäl bland många, varför jag och de flesta andra inte vill, orkar, vågar eller har lust engagera oss i politiken, utan väljer att stå vid sidan av och kommentera och spy galla och förakt över de som försöker göra något av den ofta omöjliga situationen. Det är inga växande skaror som står i kö till att engagera sig i föreningar och ännu färre av oss i politiken! Att då ensidigt kritisera de som är aktiva och hänga ut dem i massmedia, som de största egoister eller klåpare som går i ett par skor, när de flesta av oss troligen inte gjort det bättre och framförallt inte gjort någonting, ökar ju inte lusten till politiken och minskar troligen därmed den redan ringa kompetensen och ökar därmed maktmissbruket på många håll! Intressant och bra att så många engagerar sig här, men hur många av oss jobbar politiskt för att verkligen förändra och ta ansvar? Iaf inte jag, som då blir styrd av de som engagerat, vare sig jag vill eller inte!
 
Opinionsbildning är därför viktig, särskilt vid uppenbart tokiga beslut! Låt oss kämpa med det åtminstone, men med respekt för de som fattar beslut och de som har en annan uppfattning! Och protesterna tjänar definivt på att vara tydliga och välformulerade! Förbundets blev inte helt lyckad, men var ju bättre än ingen alls och alltför stor söndring tjänar bara motståndarna på! Många andra har ju dessutom skickat in bättre formulerad kritik!
 
Hur tror ni det går för RAÄ? 60/40 att det blir kvar i Stockholm, eller?