NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-05
Skrivet av: Åke Forsmark skrivet 2005-02-04, 22:58
Stämningen i den här diskussionen är ju inte sådan att man gärna deltar i den, så det är mycket motvilligt jag deltar.
 
För mej var det så att jag uppfattade att man i denna diskussion gjorde sej till tolk för ALLA släktforskare. En lätt uppiskad stämning och de som andades minsta tveksamhet till den allmänna meningen som den uttolkades tystades ganska bryskt som jag uppfattade det.  
 
När man började göra uttalanden om att orsaken till flytten skulle vara Stockholmsfientlighet så rann det över för mej. Jag var tvungen att säga min mening. Jag är släktforskare och jag stöder utflyttningen.
 
Det har kommit några påpekanden om att det skulle vara alltför avvikande från ämnet att diskutera VARFÖR en flyttning av riksantikvarieämbetet överhuvudtaget aktualiserats. Jag har svårt att se att en diskussion som utesluter den huvudsakliga orsaken verkligen har en mening. Att det är relevant att hänvisa till Stockholmsfientlighet som orsak till utflyttningen men att det är irrelevant att nämna utflyttningen av arbeten till orter i akut kris som orsak till att utflyttning föreslagits och varför det är svårt att undanta just riksantikvarieämbetet förstår jag inte riktigt.
 
Sedan tillskrivs jag uttalanden och påståenden som jag aldrig gjort. Anders Berg använder direkta citattecken för att påstå att jag sagt Därför att utredaren säger så och någon sade något annat som jag inte är riktigt säker på om det var jag som avsågs. Jag får väl se det som en sorts ofrivillig tillerkännande att man måste hitta på korkade uttalanden och lägga dem i min mun för att ha något att bemöta  
 
Skit samma. Jag är inte ute efter att omvända någon. Jag respekterar att folk har andra åsikter än än vad jag har men jag gillar inte när folk gör sej till tolk för mej. Jag är släktforskare och jag stöder utflyttningen!
 
Åke Forsmark
 
PS. Hade jag relevant kompetens skulle jag gärna jobba på riksantikvarieämbetet i Visby. Jag tycker att det låter synnerligen trevligt.